"Volgens mij ben ik niet de moeilijkste toerist, met een redelijke voorbereiding ga ik op pad. Naast mijn aangevinkte bezienswaardigheden kijk ik gedurende de reis naar mijn bestemming, en bij aankomst op de bestemming wat er allemaal te doen is of te beleven valt. Zeker op een rondreis spelen de accommodaties waar je verblijft een belangrijke rol. Je bent onbekend in een stad, hoe fijn is het dan dat je bij het inchecken even een praatje met de receptionist(e) kan maken? Wanneer de receptioniste niet uit zichzelf toelicht wat er allemaal te doen is, stel ik zelf altijd de vraag naar leuke tips of de echte ‘must do’s’ in de omgeving." "In een stad als Las Vegas zijn er tientallen bezienswaardigheden en attracties te bezoeken, sommige daarvan zijn gratis en andere juist weer tegen een flinke betaling. De meeste toeristen worden meestal op zwakke momenten verleid om toch een attractie of highlight te bezoeken. Een achtbaan boven op een enorm gebouw, het enorme reuzenrad, een gondeltocht door de Italiaanse grachten, een bezoek aan een van de beste theatershows ter wereld of een dolfijnenshow in de tuin van een hotel. Het is te bizar! Als toerist ontstaat automatisch het gevoel ‘nu zijn we er een keer, dan willen we ook zoveel mogelijk gezien en gedaan hebben’. De enorme druktes bij de rijen voor de attracties, de erg hoge prijzen en de corrupte handel in tickets op straat, gaven mij het gevoel dat dit niet voor mij was bestemd. Op een gegeven moment ontstond zelfs het gevoel ‘welk ticketloket is er nog wel te vertrouwen?’. Wie kan mij helpen om hier de beste oplossing voor te bieden en waar kan ik mijn tickets kopen waarvan ik zeker weet dat ze wel geldig zijn? Dat kan in mijn optiek maar een locatie zijn, namelijk je hotel. Op een of andere manier voel ik mij 9 van de 10 keer wel serieus genomen in een hotel en fungeert een hotel meestal als een betrouwbare locatie waar ik mezelf veilig voel en waar ik altijd terecht kan. Om deze reden ben ik van mening dat het hotel mij alle ingrediënten kon meegeven voor een zorgeloze dag op de strip. Wat nou als ik bij de hotelreceptie terecht kan voor informatie, inspiratie en de activatie. Dit houdt in: dat de receptioniste mij op weg helpt, mij tips geeft, maar ik ook direct mijn tickets met een korting of uniek extraatje vanuit het hotel kan afrekenen. Zo hoef ik op locatie niet meer in de rij te staan en heeft de receptioniste mij een extra service aangeboden." "Mijn bevindingen zijn zeker niet alleen van toepassing op Las Vegas, want ook op diverse andere plaatsen kon ik een flyer meenemen en op eigen initiatief navraag doen en wat informatie en tips los peuteren. In het hotel in San Francisco werd ik aangenaam verrast door een digitale zuil in de lobby, met informatie over alle attracties, musea en belevingen in de buurt van mijn hotel. Met één druk op de knop kwam ik weer op de inspiratiepagina van uitjes terecht. Bij navragen aan de receptie bleek dat de receptioniste ook niet goed wist wat de mogelijkheden van de digitale zuil waren, ik kon er in ieder geval geen tickets mee bestellen. Een van de redenen waarom Las Vegas de diverse attracties in de stad niet promoot kan ook met vele concurrentie te maken hebben. Inmiddels heb ik begrepen dat de enorme hotels met daarin dierentuinen, achtbanen, thrill rides, midway attracties en live shows van 2 á 3 eigenaren zijn. Ik kan me dan ook enigszins inbeelden dat je niet de VR attractie of de dierentuin van een concurrent aanbiedt. Echter ben ik van mening dat voornamelijk het service-aspect van de hospitality industrie het hier zou moeten winnen, dit i.p.v. de concurrentiestrijd of de gemakzucht van een receptionist." "Ook dichtbij huis heb ik tijdens stedentrips in Nederland & België al meerdere keren meegemaakt dat de regio enorm werd ondergewaardeerd middels een zwakke service. Bij aankomst in Gent werd mijn gezelschap en ik verteld dat er voor ons eigenlijk weinig tot niets te beleven viel. We mochten wel een plattegrondje meenemen. Is dat dan de meest simpele vorm van gastgerichtheid waar ik naar op zoek ben?
Kort samengevat; in mijn optiek zou de regio een meer centrale rol moeten vervullen bij een accommodatie. De elementen ‘meer service’, ‘meer omzet’ en ‘meer kennis’ kunnen dan gebruikt worden, waarmee hotelketens en vakantieparken juist de verbinding met de gast blijven opzoeken. Dit kan net weer dat stapje extra zijn om je klantenbinding te vergroten en je afhankelijkheid aan grote hospitality platformen te verkleinen. Een niet te missen zet, wat mij betreft."
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |